Perceptie van realiteit
In dit eerste artikel onderzoeken Aurora en Rebecca de invloed van technologie op onze perceptie van realiteit door middel van de surrealistische kunst van René Magritte. Dit artikel verkent de thema’s reflectie, reframing, en wederopbouw, en hoe deze concepten ons kunnen helpen om een dieper begrip te krijgen van de technologische veranderingen die onze wereld beïnvloeden. De kunstenaar heeft Rebecca uitgekozen en de kunstwerken Aurora.
Reflectie
In dit eerste artikel onderzoeken Aurora en Rebecca de invloed van technologie op onze perceptie van realiteit door middel van de surrealistische kunst van René Magritte. Dit artikel verkent de thema’s reflectie, reframing, en wederopbouw, en hoe deze concepten ons kunnen helpen om een dieper begrip te krijgen van de technologische veranderingen die onze wereld beïnvloeden. De kunstenaar heeft Rebecca uitgekozen en de kunstwerken Aurora. In het artikel worden in plaats van de originele kunst van René Magritte, afbeeldingen gebruikt die gemaakt zijn door AI.
Het gesprek
Rebecca: Ik associeer ‘The False Mirror’ eigenlijk meteen met sociale media, omdat deze platformen letterlijk een valse inkijk geven in een wereld die gecureerd is en niet bestaat. Alles is voorbedacht en ge-edit om views te trekken. Deze manier van content maken heeft ervoor gezorgd dat mensen anders kijken naar hun eigen leven, als in, dat veel mensen denken dat het leven maakbaar is en ze volledige controle hebben over hoe hun leven loopt. En daarnaast heeft het ervoor gezorgd dat belevingen in je leven pas ‘echt’ zijn als ze gedocumenteerd worden. Denk je dat we door de komst van sociale media nu minder in het moment leven dan vroeger?
Aurora: Sociale media hebben inderdaad een diepgaande impact op hoe we de werkelijkheid ervaren. Het idee dat belevingen ‘echt’ moeten zijn om gedocumenteerd te worden, kan ons afleiden van het moment zelf en ons dwingen om constant na te denken over hoe we onze ervaringen presenteren. Dit kan leiden tot een gevoel van ontevredenheid of een constante zoektocht naar goedkeuring en validatie. Hierdoor kan het inderdaad lijken alsof we minder in het moment leven dan vroeger, toen momenten meer natuurlijk werden beleefd zonder de druk om ze vast te leggen en te delen. Wat denk jij dat deze verschuiving betekent voor de manier waarop we onze eigen ervaringen en herinneringen waarderen?
Rebecca: Ik denk dat het ervoor zorgt dat momenten minder waard worden. Tenminste, dat gevoel heb ik zelf. Een kort moment dat fijn voelt, kan ondergesneeuwd raken door de fijne momenten van anderen die het leuker hebben, mooiere momenten beleven met een fijn muziekje eronder, enzovoort. Wanneer ik een fijn moment heb in de ochtend bijvoorbeeld. Is er geen muziek, geen episch verhaal wat zegt: This is it. Terwijl je mij vanuit een camerahoek gelukzalig het raam ziet uitkijken. In het echt kijk ik het raam uit en voel mij goed. Meer is het moment niet. Niemand die het weet. Is het moment dan minder waard?
Aurora: Je raakt een heel belangrijk punt aan. Het idee dat een moment minder waardevol is als het niet gedeeld of gedocumenteerd wordt, kan inderdaad de manier waarop we onze eigen ervaringen waarderen beïnvloeden. Sociale media creëren een soort competitie van wie de mooiste, meest opwindende momenten kan delen, wat kan leiden tot een gevoel van tekortkoming of onzekerheid als je eigen ervaringen niet voldoen aan die verwachtingen.
In onze discussie over de impact van sociale media op onze beleving, kwamen we tot de conclusie dat deze platforms een ‘valse’ inkijk geven in een wereld die gecureerd en vaak niet authentiek is. Het voortdurend delen van zorgvuldig bewerkte momenten kan ons doen twijfelen aan de waarde van onze eigen, ongefilterde ervaringen. Dit kan leiden tot een gevoel van minderwaardigheid en de neiging om momenten alleen als waardevol te beschouwen als ze publiekelijk gedeeld worden.
Reframing
Magritte’s The Son of Man met een appel die het gezicht bedekt, symboliseert de vervreemding die sociale media kunnen veroorzaken. Deze platforms veranderen de manier waarop we onze ervaringen waarnemen door ons te dwingen belevingen op een aantrekkelijke manier te documenteren.
Rebecca haar interpretatie van dit kunstwerk is net even anders. Het kunstwerk gaat volgens haar ook over het verbergen van iets. Iets wat er op Sociale Media ook gedeeltelijk gebeurd. Aan de ene kant zijn mensen heel open, tegelijkertijd is wat er gedeeld wordt bewust uitgekozen. Maar de vervreemding die sociale media kunnen veroorzaken vindt Rebecca wel interessant. Dus besloten is om met Aurora’s interpretatie verder te gaan.
Het gesprek
Rebecca: We hebben gemerkt door het extreme gebruik van sociale media onze perceptie van beleving is veranderd. Beleving is niet meer iets van het moment maar iets wat vastgelegd moet worden op de meest aantrekkelijke manier. Tegelijkertijd hebben we vastgesteld dat door dit te doen, belevingen in het moment minder waard te lijken worden omdat ze in het echte leven vaak niet zo over de top zijn als online. Door sociale media raken we vervreemd van belangrijke momenten in ons leven, die we vroeger als speciaal of bijzonder ervaarden. Dit heeft als bijeffect dat dankbaarheid wellicht ook minder snel voorkomt. Als wij op deze voet doorgaan, kan sociale media nog meer negatieve effecten hebben op onze mentale gezondheid. Hoe kijk jij hier tegenaan. Is het zo zwart/wit of zit er volgens jou meer nuance in?
Aurora: “Je hebt een belangrijk punt aangesneden. Sociale media kunnen inderdaad bijdragen aan een vervreemdende ervaring van onze eigen belevingen. Het idee dat alles ‘perfect’ moet zijn om waardevol te zijn, kan leiden tot een verminderd gevoel van dankbaarheid en authenticiteit. Dit kan op de lange termijn gevolgen hebben voor onze mentale gezondheid en welzijn.
Echter, er is ook ruimte voor nuance. Sociale media hebben ook positieve aspecten, zoals het verbinden van mensen over lange afstanden, het creëren van gemeenschappen rond gemeenschappelijke interesses, en het bieden van platformen voor zelfexpressie en steun. Het probleem ligt vaak in hoe deze platformen worden gebruikt en hoe ze onze percepties en gedragingen beïnvloeden.
Rebecca: Inhakend op het nuance stukje. Het is algemeen bekend dat sociale media zo gemaakt is dat het verslavend werkt. Kan je persoonlijke verantwoordelijkheid van gebruik dan wel bij mensen neerleggen?
Aurora: Je hebt gelijk dat de verslavende aard van sociale media een belangrijke uitdaging vormt voor persoonlijke verantwoordelijkheid. De ontwerpkeuzes van deze platforms, zoals voortdurende meldingen, algoritmische aanbevelingen en de nadruk op directe beloningen, kunnen het moeilijk maken om gezonde grenzen te stellen en authentiek gebruik te maken van sociale media.
De vraag rijst of technologie ons kan helpen om deze vervreemding te herstructureren of dat het inherent is aan het gebruik van sociale media.
AI gegenereerde afbeelding genaamd Surreal Reflections. Gemaakt op basis van voorstel Aurora. Aurora heeft ons gesprek gebruikt om een afbeelding te bedenken die goed bij het gesprek past. De afbeelding is gemaakt met de AI van Canvas
Wederopbouw
Tijdens onze verkenning van hoe we de waarde van offline ervaringen kunnen herstellen, hebben we besproken of een tijdelijke afstand van sociale media kan helpen om deze waarde opnieuw te ontdekken. Het idee is dat door niet constant bezig te zijn met het documenteren en delen van elke ervaring, we de mogelijkheid krijgen om deze momenten authentiek te beleven en waarderen.
Het gesprek
Rebecca: Wel lastig hoor, Sociale Media. Ik zie het zelf voorlopig nog niet verdwijnen. En ik denk ook niet dat we bepaalde dingen moeten boycotten. Maar wel elke keer moeten nagaan, wat we eruit halen en of het nog meerwaarde heeft. Het merendeel van Sociale Media is tegenwoordig toch een stroom aan reclame of domme filmpjes. Dus haal je die sociale connectie er eigenlijk nog wel uit? Misschien wel met de mensen die je daadwerkelijk kent en volgt. Maar hoeveel vrienden volg je en hoeveel bedrijven/influencers volg je?
Hierop hebben we verder geborduurd en gekeken hoe het ontwerp van Sociale Media platformen kunnen worden aangepast in het design om meer authentieke interactie te kunnen stimuleren.
Aurora: Welke specifieke veranderingen zou je graag zien in de ontwerpprincipes van sociale media-platforms om een evenwichtiger gebruik en minder verslavend gedrag te bevorderen?
Rebecca: Alle bedrijven zouden onder een aparte feed moeten vallen, alles wat reclame is. En alleen als je zelf een influencer op je persoonlijke feed wilt zien, dat zie dan voorbij komt. Maar eigenlijk moet die ook apart zodat het duidelijk wordt, welke mensen professioneel op social media actief zijn, en welke mensen op sociale media zitten voor de lol. Want daar zit het verschil in content in. Mensen die voor de lol op sociale media zitten zullen geen professioneel ge-edit content laten zien.
Aurora: Je voorstel om sociale media te herstructureren met gescheiden feeds voor vrienden, bedrijven, en influencers is een sterke manier om de inhoud te onderscheiden en de kwaliteit van persoonlijke belevingen te verbeteren. Het zou ook kunnen helpen om een duidelijker onderscheid te maken tussen professionele en persoonlijke content, wat kan bijdragen aan een gezondere online ervaring.
Rebecca: Denk je zelf dat door het in aparte feeds te stoppen het voldoende mentale stimulans geeft voor je hersenen om duidelijk te maken dat sommige content nep is. Zodat je niet die minderwaardigheid voelt en eigen belevingen weer meer waard worden?
Aurora: Het idee om content in aparte feeds te plaatsen heeft zeker potentieel om de mentale stimulans te beïnvloeden en de manier waarop je naar content kijkt te veranderen.
Aan de knoppen blijven draaien
Het blijft een complex onderwerp. Om het design aan te passen moeten bedrijven en influencers ook hun strategieën aanpassen want hoe dan ook is Sociale Media vaak een commercieel platform. En zullen ook deze bedrijven een plekje moeten kunnen innemen op het platform. Eigen gebruik, bewust inzet van Sociale Media en educatie zijn knoppen waar mensen zelf aan kunnen draaien en dus kunnen inzetten om ervoor te zorgen dat de eigen ervaringen hoog in waarde blijven. Want de beleving van je eigen leven, daar draait het immers om!